måndag 3 januari 2011

Bebben


Undrar vad bebisen gör där inne? Kanske ligger den och drömmer om att bli nästa Zlatan. Det känns i alla fall så på alla sparkar.

Barnet ökar snabbt i vikt och väger drygt två kilo. Om det skulle födas nu behöver det lite andningshjälp, värme och hjälp med att få i sig mjölk under några veckors tid. Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. Tre-fyra procent förblir kvar i sätesställning
.

Har hunnit med i alla fall två tre besök hos BM sen jag skrev sist. Två av dessa besök har varit med tillväxt ul. Det första visade att bebben låg på 21% plus vilket då skulle ge en knodd på ca 4,3 kg men nu vid andra TUL så hade den på två veckor ökat till 31% plus och helt plötsligt snackar vi en 5 kg bebbe om jag går tiden ut vilket jag inte kommer göra helt och jag hoppas verkligen att jag får bli snittad mer än 1 vecka innan med. Min rygg kommer aldrig att palla att jag går hur länge till som helst. Den strejkar redan och värker som sjutton. Det är ju tur att man går hemma med havandeskapspenning nu. Hade inte klarat att lyfta på jobbet längre. Har inte mycket ork och vissa dagar så finns det ingen ork alls. Det känns som ett maraton att bara ta sig genom dagarna. Ja ja vet att det är självförvållat för det är väl det de är även om det va högst oplanerat och jag klarade inte att välja bort lilla hoppsan när vi väl fick veta om det. Är för mycket känslomänniska för det helt enkelt. Dock så vet jag ju att jag inte är skapt för att vara gravid. Jag kan lova att det finns ingen som mår så bra som jag timmarna efter snittet. Jag ligger där och väntar ut de 6 timmarna jag ska ligga där med katetern så att jag kan gå upp och duscha och då är man nyopererad. Så nu hoppas vi att detta snitt går lika bra som det med Saga för det va verkligen en underbar upplevelse även om det andra gått bra så va det sista helt sagolikt, bra personal som gjorde det till något fint.

Nu vet jag även efter sista TUL vilket färg det ska va på kläderna till den kommande krabbaten. Har ju en del neutralakläder så de passar ju den första tiden sen får vi se om det ska plockas fram mer eller inhandlas nya.... det låter jag va osagt här ett tag till.
Handlade lite till Bebben i Ullared faktiskt, blev två snuttefiltar med barbapappa och så en gosig lite större filt även den med barbapappa, några nappflaskor av modell mindre. Vill ju inte sno Sagas flaskor och till en början så är ju mängden som dricks per gång inte så stor. visst har vi massa flaskor som knappt är använda men då jag vet att just "kolik"flaskorna är de som funkar bäst så blev det såna.
Har även inhandlat två st pyjamasar, en med en av barbafigurena på och en med lille Skutt.

Har en del sammandragningar och härom kvällen trodde jag att jag skulle få ringa förlossningen för det va riktigt intensiva värkar som kom och det va tätt med men jag låt lugnt kvar i sängen och väntade ut dem och de slutade efter 10-15 min. Även om jag är trött på att va gravid nu så känns det lite väl tidigt att komma redan. Den kan väl stanna kvar nu under jan. så kan jag ta det hela sen i början av feb.
Frågade ju dr sist jag va där va som händer om jag får värkar, det är ingen fara alls sa han. Jag skulle säkert kunna föda vaginalt men man tar inte den risken men kommer jag in med värkar tidigare och är öppen så låter de mig föda sa han. Att man gör snitt beror på att det ändå är 5% risk med en vaginal förlossning men det vore mest troligt att det hade gått bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar