tisdag 30 november 2010

Detta ständiga jagande

Va man blir trött på allt ibland. Ja just nu är jag lite i bott då inget känns som det går min väg alls.
Lönekontoret hade missat sem. utbet. till mig eftersom det trodde att man inte fick ta semester på de procenten som man inte va sjukskriven. Ja de jobbar på lönekontoret men vet inte, själv läste jag efter att jag pratat med dem på försäkringskassans hemsida att det visst går.

"Om man är halvt sjukskriven, så kan man visserligen tvingas ta ut hela semesterdagar, men det möter då inget hinder att man dessutom kvitterar ut sin halva ersättning från försäkringskassan. Lön under semestern är något man sparat till under resten av året och som man har rätt att ta ut antingen som pengar eller som betald semesterledighet"

Ja i så i dag fick jag ringa lönekontoret igen och berätta vad jag visste och då skulle man ju fixa min utbet. men kommer då på att min semester ersättning är grundad på hela min tjänst och inte det jag jobbat nu när jag varit f-ledig. Så man börjar räkna på det och helt plötsligt har jag fått för hög ersättning och skulle nu va återbet. skyldig men vi räknar då hur jag jobbat i nov. och ska jobba i dec. och då blev det plus igen men får ut bara en tredje del av vad jag räknat med. Ja ja bättre än slippa betala tillbaks ialla fall.

Sen försöker jag få tag i försäkringskassan för att höra varför man inte betalt ut mina vab dagar för Saga när hon låg inne. Ja de har ju 30 dagar handläggningstid och det har gått. varför de inte bet. ut dem vet hon inte då jag väl kommer fram. Det är en handläggare som varit inne och kollat på mitt ärende och markerat det som utb. i fredags men jag fick inga pengar då och hon kan även se att det inte gått ut några pengar när hon kollar utbet. lappen. Varför den markerats som bet. kan hon inte säga. Dock har hon nu fixat till det så jag får de pengarna på torsdag.

Känns som man jagar småsmummor just nu men eftersom f-kassan än in har tagit beslut i mitt ärende om min sjukskrivning så får man heller inga pengar utbet. Bad om att få prata med någon som har hand om sjukskrivningen och höra hur långt de kommit. Ja pappren va ju inne men än är det inte handlagt, de har ju 30 dagars handläggningstid.... jo men det kan väl inte va farligt att göra det fortare. Egentligen borde jag gnälla mer till mitt lönekontor då de missade att anmäla min sjukskrivning så fort de fick. Hade de gjort det hade det redan gått 30 dagar och jag förhoppningsvis fått mina pengar. Undrar vad f-kassan tror att man ska leva på, om nu de inte godtar min sjukskrivning står man där utan inkomst. Man kan ju inte vrida tillbaks tiden liksom och jobba i hjäl sig de timmar man skulle gjort. Ja för det hade för mig nog blivit min död för jag hade aldrig klarat 16 eller 24 timmar på jobbet just nu. 4 och 6 timmar är mer än nog vissa dagar. Tyvärr så har jag redan fått väldiga ryggsmärtor med som sitter högre upp. Fick det med Saga med men inte förrän de sista veckorna. Mina ben tappar jag känslen i om jag står, går en kortare stund. Bara att hjälpa henne jag jobbar med att tvätta sig vilket inte tar jätte lång tid får mig att tapppa känslen helt. Det blir som benen sover.
Men ialla fall så va hon på f-kassan så snäll att hon gjorde en notering om att jag ringt och att jag ville att de skulle kontakta mig snarast om de behövde kompliterande uppgifter samt att jag va i behov av utbet. Får väl hoppas att dessa 10 dagarna som är kvar av min handläggningstid blir färre än tio då. Ringer på fredag igen om jag inte hört något, att tjata på dem verkar va det enda som kan få dem att att skynda på.

Har även försökt få en dr tid till min läkare för att förlänga sjukskrivningen, den går ut i dag och först på fredag kunde jag komma dit. Ja han kommer ju inte tveka om förlängning eftersom han redan innan höll med mig om att min jobbsitution va omöjlig just nu.

Sen har man ju AFA också som kan bet. 10% av ens lön när man är sjukskriven men de kan inte bet. ut något heller förrän f-kassan tagit sitt beslut.

Vet ju inte heller om jag får genom min havandeskapspenning men oavsett så kommer jag att jobba mitt sista pass den 22 dec och sen gå på havandeskap eller f-ledig från och med den 28 dec.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar