lördag 16 oktober 2010

Jul


Ja då är det åter dags för denna årliga julångest som kommer vid varje jul. Vart ska man va och vilken dag. För mig är julen inte enbart julafton utan det finns fler dagar som man kan fira julen på. Givetvis vill man hinna fira jul med alla nära och kära och det är ju inte lätt. Alla har ju fler släktingar än bara oss.
Sen är man ju en familj nu med och jag känner att vi skapat lite av våra traditioner också bla att vi går till kyrkan på julaftons fm och sen hem till svärmor på jullunch. I bland har vi sen på em kört hem till mina hemtrakter men det är faktiskt en aningen stressigt mitt i allt och blir ju mer och mer stress nu när familjen blivit än större. Det känns ju inte alltid så lockande att lägga 2,5 timme i bilen på själva julafton.
Man vill ju inte heller att någon ska känna sig utanför eller bortglömd.
Kanske vore det bästa att stanna hemma själva på julafton och bara fira med barnen så behöver ingen känna att vi inte kommer på självaste julafton till just dem. Det handlar ju inte om att man inte vill fira jul med dem utan mer om allt praktiskt runt om. Det är ju inte så lätt att komma 5 st inramlande hos någon och sova över.
På något sätt brukar det dock lösa sig tillsist. Jag firar hellre en hel dag på ett ställe och kan slappna av och slippa den stress som annars smyger på. I år kan jag ju även tänka mig att det kommer blir jobbigt att åka bli längre sträckor runt jul. Med de fogar jag har i dag så kommer det säkert att fresta på då.

1 kommentar: