torsdag 11 mars 2010

Utveckling

Ja då har man i dag vart på utvecklingsamtal för A. Jo det gick bra och han har enligt fröken utvecklats mycket inom många ämnen men han ligger som vi vet lite efter då han jobbar lite långsammare. men han jobbar och verkar ta till sig kunskapen bra ändå. Jag tycker han blivit så duktig både på att läsa och skriva även om han har vissa problem med finmotoriken. Räknar gör han också men kraven i skolan i dag är ju så annorlunda mot när man själv gick och alla dessa namn på allt de ska räkna, tiokamrater, öppna utsagor osv .... man borde få ett lexikon som förälder känns det som. Va är det för fel på det som vi kallade dessa tal och uträkningar?
Sen är ju fingerräkning mm inget som man som etta får använda sig av för det ska va automatiserat i alla fall upp till minst 10. Men jag och hans fröken kom i alla fall fram till att det hela går framåt. Dock hade jag en liten fråga angående allt ofärdigt material som kommer med honom hem, bla en läsförståelse bok som de jobbat i... jag va väldigt oförstånde inför detta när den kom hem innan sportlovet men Alfons va helt säker på att den skulle med hem och va klar. Kände att det va för mycket ofärdigt i den så jag fick honom att göra några sidor i den på lovet... ja det va fler sidor än jag minns 7-8 sidor tror jag. När jag frågade om detta så visade det sig att den va efterlyst i skolan av fröken...... han skulle inte alls tagit hem den. kändes ju skönt att det blivit fel så nu har vi tagit fram den igen och jag satte mig i kväll och gick genom den för att se va som verkligen va gjort i den. när jag sitter och tittar i den så finner jag dock att det är mycket som inte är rätt eller snarare så att han inte förstått alls va han ska göra på dessa sidor och där av har det blivit fel. Fröken har rättat en del sidor men många är inte rättade och jag finner nog 9 s med olika uppgifter som han inte alls förstått va han ska göra. känner mig en aningen frustrerad över att man inte sett detta i skolan och hjälpt honom så det blivit rätt. Om det nu vart en eller två sidor så okej men nu va det så passa många sidor där det inte är kollat och rättat. så loggboken i dag en lång hälsning till fröken om vilka sidor jag uppmärksammat och vad jag ser att det brustit någonstans. Genomgående verkar det va så att han inte förstått va han ska göra utan gjort som han tror och eftersom ingen rättat honom så tror han ju att det va så det skulle va. Så nu får vi se vad vi kan få för svar av fröken på detta.

Alfons trivs i alla fall i skolan och det är ju det viktiga och att han lär sig även om det kanske tar lite längre tid. Är glad att jag vet att jag kommer finnas här hemma nästan ett år till och att jag sen jobbar så jag ändå är hemma mycket för vi är här hemma väldigt engagerade och hjälper honom så gott vi får för honom.

En annan skrämmande sak som jag fick höra av fröken i dag är att en av de andra pojkarnas mamma hade sagt att det inte finns tid för så mycket spontan lek för de andra killarna i klassen då de spelar fotboll och är enligt många väldigt duktiga men mycket av deras fritid består av träning och på helgerna är det matcher och cuper. Men snälla tänker jag då, de är 7, ja 8 år och de måste kunna ha tid för att spontant kunna få leka med kamrater. Jag förstår inte och kommer aldrig förstå hur man som förälder kan jobba heltid, vilket då innebär fritids för barnet 5 dagar i veckan efter skolan där de kanske hämtas vid halv fem och sen ska hem, äta, träna, hinna läxor och lägga sig i tid. Fröken nämnde att en del har svårt att få sina barn i säng på kvällarn, tror jag det då de måste va så uppe i varv konstant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar