tisdag 2 mars 2010

Tågresa

Ja i fredags bar det ju av med tåg till Göteborg tillsammans med barnen. Det va spända och förväntasfulla barn som på morgon en vankade av och an här och undrade när vi egentligen skulle åka. Vilken tur att det inte va allt för långt fram på dagen. Vi skulle ju ta bilen till Falkenberg station och eftersom J redan ringt hem och varnat oss om hur halt det va framför allt på vår väg i backen upp till Ly så packade jag bilen i god tid. Vi gav oss av hemifrån nästan 2 timmar innan tåget skulle gå och tur va det eftersom vi x antal gånger fick backa tillbaks ner i backen för att ta sats på nytt och då har vi ändå dubbar. Tillslut kom vi dock upp. Sen va det bara att lugnt köra vidare, ja för en gång skulle höll jag hastigheten på motorvägen och tur va det för det va måååååånga poliser ute där och tog mååååååååånga bilar. Innan vi svängde av in mot Falkenberg och stationen så tog vi en snabb sväng förbi drive in på MC donalds. Barnen fick varsin happy meal.... dock så fick inte melker i sig så mycket av den innan tåget sen gick... han hade så ont i magen. När tåget kom in på perongen och vi skulle kliva på så gick jag ju givetvis till fel vagn... ja vi skulle ju få in barnvagnen med. Kom rätt men då va vi ju inne sist och Melker passade på att skälla lite på den stackars tjejen som jobbade som konduktör på resan. Jag bad honom gå före mig in och då skrek han, ja går inte före! sen spände han ögonen i henne och röt jag åker inte utan min mamma. Hon försäkrade honom om att de inte skulle göra det. Stackarn han är ju så rädd för allt nytt. Väl inne och på plats så talade jag om att de kunde ta av sig ytterkläderna och ryggsäckarna.... alfons plockade snabbt av sig och satte sig till rätta men inte Melker, han försäkrade att han skulle ha det på sig hela resan. Dock efter Varberg så fick han av det när han börjat inse att det skulle ta ett tag innan vi skulle stiga av. Det va tusen och en frågor när vi åkte och en tjej som satt på andra sidan gången fick sig många goa skratt när de höll på.
Framme i Göteborg så mötte Moster Malin upp oss och barnen gjorde efter lite fixande med spårvagnsbiljetter osv henne sällskap hem mot deras lägenhet medans jag gick för att möta min goa kompis Hanna och hennes Linus. Det blev lite lunch, sen en sväng i nordstan med henne men jag insåg att jag inte alls gillar att gå så... ser inget då utbudet blir så stort och det är så mycket folk.... ser inte skogen för träden liksom. Så efter en stunds promenerande i butikerna så valde vi att slå oss ner för en fika i stället.







Vid fem bar det sen hemåt för mig med tåget och det gick utan problem. Saga va hur snäll och tyst som helst och fick nog några sura medresenärer att ångra sin sura tankar. Jag såg när vi kom för att sätta oss att de inte alls tänkt sig en unge brevid/ i närheten av sig i tåget men då hon inte va ledsen en sekund på hela hemresan utan nöjd satt och pillade med sina leksaker så tinade tillsist även den suraste damen upp när Saga gav henne sitt mest soliga leende. Så tåg gillade Saga verkligen. Dock gillar hon inte att åka bil när det är mörkt. Det är något vi noterat det sista. Dagtid då hon kan sitta och titta ut är inga som helst problem men så fort det blir mörkt och hon inte kan se ut så blir det ledsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar