söndag 23 augusti 2009

Sagas mage

Lilla Saga mår fortsatt inte bra i magen så i morgon blir det att prata med BVC, åka dit och väga henne, ringa barnakuten för att prata med dem. Ja minifom hjälper inte alls, vi masserar hennes mage och då hjälper vi ju henne så massa luft kommer ut och har vi tur så kan hon få ut bajset då med. I går kom det lite blod i avföringen men sjukvårdsupplysningen ansåg inte det va någon fara om det inte kom mer sen. Kunde ju va liten spricka efter att hon tagit i osv. Hon får mer ont när hon äter och efterfrågar inte mat utan man kan lätt trösta henne med närhet. I natt så fick jag henne att sova över halvtremålet som hon alltid vill ha men jag trodde att hon ätit en flaska vid elva tiden och tyckte då att hon kunde vänta lite. Det va inga problem alls utan hon somnade om gott. Sen sa J i dag att hon knappt åt något vid elva. Trots det så somnade hon om och sov till fem då hon började gny och jag tyckte det va dags för mat men när jag kom upp med flaskan hade hon somnat gott jämte J men då väckte jag faktiskt henne så annars hade hon sovit ännu längre. Då hade hon sovit närmare 9 timmar på de 130 ml hon åt vid åtta kvällen innan om man bortser från den slatten hon tog vid elva. Det är ju inte så att hon efterfrågar mat precis. Samma på dagen, får hon bara sova i knät, bebybjörnen osv så vaknar hon inte i första taget och vill ha mat. När jag letade på nätet så hittade jag symptomen på komjölksallergi och det stämde faktiskt en hel del så jag hoppas att vi kan få prova mjölkfri tilllägg, måste ju dock till recept.

Flaskbarn kan reagera med:
Matvägran - de protesterar mot något de inte mår väl av Har hon gjort!
Kräkningar - kan förekomma redan första gången de får modersmjölkersättnin
Diarré
Magsmärtor, magknip i mängder
Att visa allmänt dålig trivsel, vara kinkiga, inte gå upp i vikt, dålig sömn japp så är det om vi inte bär runt på henne så hon är upprätt läge, vikten vet jag inte nu men förra veckan va det bara 70 gram

sen kan följande förekomma

Tremånaderskolik
Blodig avföring på grund av irritation i tjocktarmsslemhinnan

Ja vi får se va man säger i morgon och om hon har gått upp i vikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar