söndag 30 augusti 2009

En ny tjej

Saga har blivit som en ny liten tjej nu. I går va första dagen som hon verkade kunna va utan att ha ont. Va ju hajkdag för A:s skola så vi packade och fixade inför detta. Tog med både vagnen och bärsele och vi trodde nog att det sista skulle behöva användas mest men hon sov gott i sin vagn hela promenaden som gick genom stenbrottet , oj vilken miljö. Hon sov även när vi kommit fram till lägerplatsen och vaknade sen för att äta och då åt hon med god aptit, vid blöjbyte hade hon även lyckats bajsa lite. De stora killarna tyckte de va jätte spännande med hajk och så spända att få övernatta i tält, ja även M skulle göra det i år. Vid tio så gav jag och Saga oss hemåt och då hade hon sovit sig genom största delen av hajken men vaknat för mat och kika lite på allt runt om och hela tiden verkade hon så nöjd.
Hemma så blev det till att byta blöja trots att hon sov sig genom de med så blev det lite mat sen och sen så vaknade vi ju till när det va dags att sova med då myste hon och ja en stund innan vi kunde sova. Hon sov sen utan problem till 1 då jag trodde hon hade ont i magen får hon blev så spänd men det va inget mer än ilska på mig för att hon va hungrig. Ja äntligen så sa hon till att hon ville ha mat. Sen efter det så sov vi gott till närmare halv sex och eftersom vi skulle hämta hajkarna sen så tog vi och bytte blöja, tog på kläder osv när vi ändå va uppe och åt sen la vi oss en stund till och gosade och somnade om till de ringde vid halv åtta. Ja Saga sov vidare när jag klädde på henne och satte henne i bilen , hon sov även sen när jag tog henne över i bärselen. Hon har inte gått att flytta på detta viset innan.
När vi kom hem och skulle äta frukost så blev det lite gnäll och när jag säger att jag får ta och massera magen på henne innan hon får mat, ja hon verkar hungrig med. När vi får av blöjan så visar det sig att hon bajsat massor själv utan att ha ont.
Ja i dag har hon varit vaken mer och är nöjdare, vi får även se ett litet leende mellan varven och och hon måste inte va i famnen hela tiden för att va nöjd, när jag nu skriver detta så ligger hon jämte mig i vagnen och kikar på mig. Ja hennes ögonlock börjar bli tunga så hon somnar nog snart men hon har inte kunnat ligga så innan utan att skrika som en stucken gris och absolut inte ligga och somna så själv.
Så nog mår hon bättre av nutramigen AA alltid så enligt mig så tyder det verkligen på att hon är komjölkproteinallergiker. Så nu kan vi äntligen få bekräftat att min magkänsla på att hon inte va bra va sann. Jag är ingen hystrisk morsa och det fick jag även bevisat för läkarna när det va blod i hennes avföring.
Nu visar hon tydligt att hon vill ha mat även om nutra inte är det mest välsmakande på denna jord, stod att man till en början kan sockra den så den blir lite söt och då lättare at få barnet att ta den. Känns ju så där att tillsätta socker men va gör man inte.
Fick tips i går från en mamma på hajken vars son är komjölkproteinallergiker... se upp med tvål det kan innehålla mjölk, inget man liksom tänker på. På deras son har det tyvärr inte växt bort, han är en av den tredjedelen som de inte växer bort på i 3- 4 års åldern. Vi får hoppas att det gör det på lillan här men gör det inte så gör det inte. Huvudsaken är att hon mår bra av det hon äter.

Killarna hade förövrigt haft skoj på hajken och sovit gott i natt och det hade verkligen varit varmt i tältet. J tog ju förra året underlag att ligga på jobbet , se ut som liggunderlag material men är mycket varmare och det avger verkligen värme. Tror man har det till att värma marken innan man gör grund när det är tjäle.

I dag är det barnkalas på busfabriken som gäller för M så vi andra åker nog till farmor en sväng undertiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar