torsdag 17 september 2009

Kommunen vill glädja barnen men mitt blir rädd

Då så va det så att kommunen i dag skulle bekosta en bioresa inne i stan för våra 5 åringar här ute men då man har en 5 åring som inte alls är med på såna här upptåg och är livrädd för allt så började han redan i går med att tala om att han minsann inte skulle till dagis i dag. Morgonen börjar med att han under en halvtimmes tid vrålar och skriker att han inte vill på bio. Jag försöker förklara det hela men pratar givetvis för döva öron så jag ringer helt enkelt till hans dagis och pratar med ena fröken och då de vet problemet och redan i går upptäckt hans rädsla när de pratade om biobesöket. Vi kommer överrens om att han inte ska tingas på bio men ska till dagis när de är tillbaks. Sen blir det att snabbt ändra om i morgonens program ,va ju möte på skolan i dag med för vår store son. Ja mötet gick bra och eftersom rektorn va med och nu frågade om hans fritids tider eftersom han behöver speciellt tillstånd för att gå där nu när jag är hemma så frågade jag om han på tisdagar kunde va där en halvtimme längre så Janne kan hämta honom. Hon lovade att ta och prata med fritids och då sa hon båda dagarna men det är ju de att M är på dagis/fritids till 16 på torsdagar precis som A och så skulle han behöva komma en halvtimme senare på morgonen, det gör ju inte mig något men då fick jag veta av rektorn i förbifarten att det nog inte går, tydligen så är det rätt surt på dagis över att man inte kommer när man ska för deras verksamhet. Jo jag kan förstå det men samtidigt så är de en service som man betalar för. Nu menar jag inte att man inte ska hålla tiderna men det är ju inte alltid man kan komma exakt på minuten. Om jag nu haft jobb så jag började jobba vid elva och då fått lämna vid halv elva varje dag va skulle de då göra eftersom man inte får ha barnet där mer än sina arbetstider. Ja ja all respekt för deras verksamhet men ibland är man lite osmidig men för mig är det inget problem att hämta mina barn kl 16 på torsdagar men kan det lösas så gråter jag inte. Tisdagar skulle ialla fall inte va något större problem med 1/2 timme längre.

Nu tycks hösten kommit, är kyligt i luften och det börjar bli lite kallt här inne. Ska man behöva slå på oljan snart, just nu använder vi den endast till varmvatten. Men det är klart man upplever det som kallt inne nu när det är 19 grader då man under hela sommaren haft mellan 25 och 30 grader inne. Dags för Janne att gå upp på taket och kolla skorsten till öppna spisen, provade elda för några kvällar sen men det rök in så det kan va bo byggt i skorstenen. Bäst att kollas upp för kan vi bara elda i den så funkar det ju sen ett tag till med att spara på oljan. Men det goa är att oljan snart är bet. för denna gången och vi har olja i tanken så det räcker några månader, skönt för då kan man slippa oljaräkning ett tag även om man behöver spara till nästa inköp men känns ändå skönt att slippa räkningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar