onsdag 28 april 2010

Drottning Silvias barnsjukhus

Ja efter lite te och scones, ajdå jag som inte äter sånt :-/ så ska jag försöka berätta vad vårt besök i Göteborg gav oss eller va det inte gav.

Vi kom dit i god tid och sen visar det sig att dr är 30 minuter sen. Ja han kommer in, trevlig och sympatisk men inte hade han något nytt att komma med. Det han säger är att de fått remissen och att man misstänker hirschprungs sjukdom. Jo tack det vet vi. Han förklara va det är. Vi ställer lite frågor, berättar att vi mer eller mindre måste i alla fall prata med sjukhuset här varje vecka om inte åka dit in. Det vi berättar säger att det låter ju som det är HS. Men kom med något nytt. Han berättar hur man går till väga om det nu är det. Först ska han nu skriva en remiss till tryckmätning i tarmen.... ja de va ju det som vi trodde att remissen som skickades till Göteborg innehöll. Skulle den nu visa tecken på HS så kommer vi sen att bli kallade till en bioskopi där man tar en bit av sjuka tarmen för att se att den verkligen saknar kramceller. Först efter det har analyserats så kan det bli tal om op. Vilket innebär i så fall inte före hösten. Jag har bestämt att jag ska ringa till röntgen i Göteborg i morgon för att få reda på hur lång kötid de har just nu så man har lite att ställa in sig på. det enda nya vi fick veta under våra 10 min med dr va att vi ska ge vattenoljelavemang varje dag nu i stället, ja till att börja med en gång om dagen men verkar det behövas så får vi sen öka till två. Tur man inte planerat att börja jobba förrän i feb.
Så hela resan till Göteborg känns ju totalt onödig, kunde lika gärna tagit det på telefon med dr. Det är ju till att nedvärdera kompetensen hos sina kollegor här på barn.

Sen måste jag få skriva ner mina intryck av detta sjukhus. Jag blev djupt besviken. Vilket tråkigt ställe, till och med jag som inte har ont av sjukhusmiljöer kände mig beklämd. Hade förväntat mig mer av ett barnsjukhus. Nedgånget och deprimerande. Personalen va inte heller något att hissa flaggan för, kändes väldigt mycket som löpandeband för dem. Väntrummet på mottagningen va inget upmuntrande precis och inte heller deras undersökningsrum. Fiket som låg i huvudentren va inte ens det något att skryta om. Både dyrt och ocharmigt. De vet att de kan ta betalt då folk ändå väljer att fika efter sina besök, två små bagetter med kyckling, en yoggi,två chokladbollar, en kaffe och en dricka gick loss på 160 kr. Rena rånet enligt mig. Hade det nu varit stora bagetter så visst men dessa va små och kostade mer än vad sjukhuset här i Halmstads stora goa bagetter gör. Så vi ska va stolta över vårt fina sjukhus här, även om det är ombyggt/nybyggt en del så är de gamla delarna helt klart finare än drotting silvias sjukhus. Dessutom så saknades det skyltning i entren när man kom i där så jag frågade i info. om hur vi skulle gå. Visst hon förklarade men det kändes som hon idiotförklarade en för att man inte visste.

Sen så kan jag inte låta bli att kommentera en sak som vi såg när vi satt i väntrummet. Det va ett par som kom med sin lilla dotter, ja hon va väl en 4-5 månader i alla fall. Trodde när hon låg i vagnen att det måste va en liten bebis men inte då. Det som fick mig att tro det va att innan de ens tog i henne när de kom dit så tog pappan upp en liten flaska med handsprit som de spritade sina händer med. Men snälla nån. Kan de inte ta i sitt eget barn utan att göra dett? Pga deras osäkerhet som de speglade så va de nog första barnet. Ja alla väljer att göra som de vill men jag kan inte tänka mig att de är så smutsiga om sina händer . Om barnet vore jätte infektionskänslgit borde de inte heller suttit i ett allmänt väntrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar