fredag 7 maj 2010

Utmaningar i massor!


ja veckan började med att jag satte skräck i M genom att låta honom cykla på egen cykel ner till dagis. Han som tidigare knappt vågat titta på sin cykel tvingar jag att cykla närmare 5 km. Elak mamma! Första km va med stor skräck som han tog sig genom, det va mycket tårar och tandagnissel och med livrädda ögon talade han om för mig minst tusen gånger att han kommer ramla: -JAG KOMMER RAMLA!!! JAG KAN INTE!!! Det va inte att mitt mammahjärta va beredd att vända hem och snällt låta honom åka cykelvagn men jag höll ut och efter första km så rullade vi på bra! Melker trampade på och vi kom ända till dagis utan några vurpor och han va så duktig och jag kan lova att han nog aldrig varit stoltare! (vi cyklade även i onsdag och då ville han själv att vi skulle det).

Sen när jag hämtat M efter lunch kom nästa prövning, bara 10 min innan hans kompis skulle komma och leka så får vi vet att han inte kommer för han ville inte då han fått hem en hundvalp. Förstår hans besvikelse men vi löser det genom att ringa J;s mamma och fråga om vi kan hämta J. Det går fint så då blir allt bra igen.

Fast inte ens där va prövningen slut för M för han valde på kvällen att följa med och testa fotbollsträning tillsammans med J. Ja han va med på hela träningen och verkade tycka det va skoj ända till de skulle spela i lag då han och J inte kom i samma lag men jag tyckte han va jätte duktig ändå. Dock skulle han när vi kom hem aldrig gå på fotboll igen men nu sen verkar han ändrat sig.

Det är inte bara M som testat nya saker denna veckan utan även A. Han har nu börjat på tennis, prova på kurs. Första dagen va i onsdags och de både såg roligt ut och A hade roligt. Verkar som det skulle kunna passa honom bra. Ja de va till och med roligt att sitta och titta på när de tränade. Det va ju mycket bollbehärskning de fick träna med nyttigt. Kollade när vi kom hem hemsidan som tennisklubben har och de har något som heter tennislekis eller liknande för 6-8 åringar. Där det är mycket skoj med syfte att träna upp motorik, bollbehärskning mm och kände att det kan va något för A till hösten. Visst de fanns ju även riktig tennisträning för 8 år och uppåt men jag tror att det andra skulle va bra för A ett år innan han går vidare. Det får inte bli för svårt och höga krav på honom vet vi sen innan för då tröttnar han.
Vi ser det tydligt på simskolan då den det sista varit mycket krav på att simma längre sträckor och det har tröttat A mycket men nu på intensivsimskolan nu i maj är det kortare sträckor men mer teknik och helt plötsligt verkar han nu mycket gladare för simningen igen och det verkar lossna för honom för han har haft det motigt ett tag med simningen, inte fått det stämma osv men nu verkar det ge med sig. Man blir ju stolt som mamma :-)

Så till hösten blir det nu simskola för båda killarna på torsdagar sen så hoppas jag få båda till att vilja gå denna tennislekis, ja om M vill spela fotboll vet jag inte men det kan ju va så med. Sen är ju A även anmäld till blåsintrumentgrupp. Ja från att inte haft knappt någon aktivitet så blir det stor skillnad men vi har väntat ut våra barn tills de själva har velat och nu verkar det som de känner att de vill.

A ska även nästa vecka prova att va med på fotbollsträning, han ville ju det nu när M fick och jag mailade 02 tränare och det va ok att han kommer och testar på några träningar. Sen vet jag ju att killarna som tränar från hans klass är väldigt duktiga men det få så va. Tror att han är delaktig mer än att han är duktig är det viktigaste i detta läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar