tisdag 6 oktober 2009

Matakuten.

Det är så sorgligt att ett sånt program behövs. Säga va man vill om Bert men vissa saker han gör är verkligen bra och han vågar säga vad han tycker, fram för fler som honom.
Det är så skrämmande med den maten som serveras i skolorna runt om i Sverige och även på dagis, våra barn här i Steninge hade till bara för ett tag sen egen lagad mat på dagis med en underbar kock som va jätte duktig och verkligen lagade mat från grunden och nyttig mat med bra råvaror, inte massa E:nr skit där inte men det blev väl för jobbigt för kommunen med någon som ifrågasatte osv samt att köket på dagiset blev utdömt, va för många barn som skulle ha mat där från. Skitsnack. Samma dag som kökets lades ner fick vi föräldrar veta, fult spel från kommunen kan jag tycka.
nu får de mat från ett tilllagningskök och jag vågar inte ens tänka mig hur det går till där, är väl halvfabrikat och helfabrikat alltihop.
I går på matakuten sitter kostplaneraren i ena kommunen och säger i princip va gör det om vi ger sån mat till barnen de äter ju de hemma med. Va f-n vet hon om det, ja i många familjer är det säkert så att det förekommer men hon kan inte dra alla över en kant, här hemma oss förekommer det väldigt sällan att serverar jag färdigmat av något slag och kan jag lova att jag mår skit över det de jag gör det. Jag vill att mina barn ska få bra och naturlig mat. Många gånger tar det inte så mycke längre tid heller. Jag är glad över att mina barn inte gillar korv för det är få korvar som är bra, de bästa jag hittat på marknaden är tyskkorvar. Våra köttbullar rullar jag oftast själv och våra biffar fixar jag lätt. Jag tar tid på mig i affären då jag läser många innehållsförteckningar om det är så att det inte är en vara jag köper ofta. Kanske uppfattas jag som präktig som inte serverar snabbmakaroner och mamma scans köttbullar men det bjuder jag på i så fall. En del tycker kanske jag är fanatisk men det är jag inte, jag äter det jag blir bjuden på borta även om det är pulversås osv. Jag vill bara laga bra mat hemma och göra det jag kan där jag kan påverka vad som stoppas i min och barnens mun. Men va har man för att man gör det hemma kan man i bland fråga sig när de får sån skitmat i skolan, barnens naturliga smaklökar blir förstörda, det såg vi väl på testet som kocken Pelle gjorde med bla köttbullarna. De är så vana vid industrimat att de tycker naturlig mat smakar konstigt.
Va faktiskt på föreläsning förra veckan med om just allt fusk med maten och det lite mer skrämmande är att inte ens tillverkarna är medvetna om va de stoppar i maten eftersom de köper in dessa tillsatser av andra tillverkare osv. De som dock har börjat jaga tillsatser själva är märket dafgård och det tycker jag de ska ha stor eloge för även de har en bra bit kvar. Det enda sättet att få slut på fusket är att låta bli att köpa dessa halvfabrikat osv för först när vi konsumeneter slutar köpa produkter så blir det en ändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar